En nu: Promotie

Een boek schrijven is 1 ding. Het verkocht krijgen is weer een andere zaak. Gelukkig heb ik al ervaring op dat gebied. In 2013 kwam Verbaal judo uit. Ik had geen idee wat me te wachten stond. Aanvankelijk hou je dagelijks het internet bij om te zien of je al te vinden bent. Zo ontdekte ik wat zoekmachines zoal doen. Mijn boek werd vermeld op de meest exotische plekken in talen die niets met Nederlands te maken hadden. Ik werd benaderd door tijdschriften voor interviews. Was in de uitzending bij Cappucino. Na 3 maanden gingen de promotieactiviteiten van de uitgever naar een lager pitje. Dan rest zelf op de trom slaan en geduld. Ik wist al dat het lastig zou worden.

 

Voor ik begon te schrijven aan Verbaal judo kocht ik een boek: Hoe schrijf ik een boek. Eerste regel: kies een doelgroep. Alleen dan is het gericht te marketen bij het lezerspubliek. Oeps, mijn boek was geschikt voor haast iedereen. Dat beloofde weinig goeds. Toch geschreven, omdat ik dacht, en nog steeds denk, dat het een bijdrage kan leveren aan het welzijn van de lezer. Daarom komt het nu ook bij Haystack opnieuw uit.


Deze keer dus iets realistische verwachtingen. Uiteraard ook het nodig tamtamwerk gedaan. Aankondigingen op Linkedin, website helemaal opgeknapt en aangepast. Maar ook voor Klaar voor de start geldt dat het lastig is te marketen. Geen specifieke doelgroep, marketing hangt aan het target. En dat hoeft niet al te veel te maken te hebben met de kwaliteit van het boek zelf. Hoe val je genoeg op in alle mediadrukte?

Vandaag een nieuwe kans. Bij managementboek zit Klaar voor de start in de preview:

https://www.managementboek.nl/boekblog/actueel/10468/klaar-voor-de-start-de-beste-tools-om-te-floreren-in-je-nieuwe-baan